Dossier: Wedstrijd- en licentiestructuur 2025+

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op vrijdag 6 september om 12.30 uur

Het aantal wielersporters in Nederland is steeds verder aan het groeien. Steeds meer mensen weten de racefiets, mountainbike, gravelbike of andere sportieve fiets te vinden. Echter loopt de afgelopen jaren het aantal lidmaatschappen en licenties bij de KNWU terug. Uit onderzoek blijkt dat men wel wedstrijden wil rijden, maar dat om verschillende redenen uiteindelijk toch niet doet. Het is dus tijd om de wedstrijd- en licentiestructuur vanaf 2025 opnieuw vorm te geven!

De huidige wedstrijd- en licentiestructuur is door historische ontwikkelingen en de band met de UCI uitgegroeid tot een ingewikkeld systeem. Terwijl slechts een klein deel van onze wedstrijden onder de vlag van de internationale wielerunie worden georganiseerd. Door deze ontwikkelingen is de basis van de wedstrijdsport steeds verder naar de achtergrond verdwenen: het beleven van de wielersport met plezier. Om de wielersport laagdrempeliger en daardoor toegankelijker te maken is het belangrijk om meer flexibiliteit te introduceren aan de onderkant van de piramide.

In de huidige structuur zijn er een aantal pijnpunten ontstaan die ervoor zorgen dat instromen ingewikkeld is geworden:

  • Een (te) hoog niveau aan de onderkant van de piramide, waardoor instromen bijna onmogelijk is.
  • Hoge licentietarieven (financiële houdbaarheid is eindig).
  • De ruime keuze aan wedstrijdlicenties
  • Ingewikkelde (UCI) reglementen zijn verweven tot in de breedtesport van het wielrennen.

Op deze pagina kun je meer informatie vinden over de licentie- en wedstrijdstructuur vanaf 2025.

Inhoud

In het kort

Koersen op je eigen niveau in je eigen regio!
Vanaf 2025 wordt de wedstrijd- en licentiestructuur van de KNWU aangepast. Je vraagt vanaf dan een licentie aan op basis van waarde, in plaats van op basis van niveau. Afhankelijk van wat voor soort wedstrijden je wilt rijden (alleen op clubparcoursen, nationaal of internationaal) neem je een basis, plus of premium licentie af.

Het niveau kun je in het vervolg zelf per discipline instellen in je account op MijnKNWU. Alleen voor het wegwielrennen gaat dit automatisch op basis van de promotie/degradatieregeling. In het wegwielrennen wordt er gereden in 5 klassen.

  • Voorheen "Amateur licentie" wordt voornamelijk Klasse 1
  • Voorheen "Sportklasse licentie" wordt voornamelijk Klasse 2
  • Voorheen "Startlicentie" wordt voornamelijk Klasse 3

Daarnaast worden er twee klassen toegevoegd om instapdrempels van de wedstrijdsport te verlagen en zo deelname eenvoudiger te maken. In deze klassen wordt het eerste deel van de wedstrijd gereden met een racebegeleider, waarna er in het tweede deel gekoerst kan worden. In elke discipline wordt er invulling gegeven aan deze klassen.

Vernieuwde licentiestructuur

De licentiestructuur die is gehanteerd tot en met 2024 gaat op de schop. In plaats van de verschillende licenties wordt er vanaf 2025 gereden met een jeugdlicentie (tot en met 14 jaar) en een wedstrijdlicentie (15 jaar en ouder). Met de onderstaande afbeeldingen is het verschil tussen de "oude" licentiestructuur tot en met 2024 en de "nieuwe" licentiestructuur vanaf 2025 schematisch weergegeven.

Zoals te zien bestaan er momenteel veel verschillende licenties en categorieën. Met één van deze wedstrijdlicenties is het mogelijk om in vrijwel elke discipline te starten. Daarnaast wordt er afhankelijk van leeftijd, geslacht en niveau nog een categorieaanduiding op de licentie vermeld. Een wedstrijd wordt opengesteld voor een specifieke categorie, waardoor het startrecht om deel te nemen wordt gecreëerd.

Vanaf 2025 worden de amateur-, sportklasse- en startlicenties vervangen door één nieuwe KNWU-wedstrijdlicentie. Binnen deze nieuwe licentie kun je kiezen uit drie pakketten: basis, plus en premium, elk met hun eigen voordelen. Een bijkomend voordeel is dat de tarieven van de pakketten lager zullen zijn dan die van de huidige (vergelijkbare) licenties.

In plaats van dat licenties zoals voorheen een specifiek niveau vertegenwoordigen, zullen ze nu bepalen wat je ermee kunt doen. Bijvoorbeeld: met het basis-pakket kun je alleen deelnemen aan wedstrijden op clubparcoursen, ongeacht je niveau. Wanneer je, naast clubwedstrijden, ook wedstrijden wilt rijden op de openbare weg kun je dan het plus-pakket afnemen. Voor andere disciplines zit bijvoorbeeld het onderscheid op een regionale of nationale wedstrijd.

De exacte tarieven en waarde per pakket worden nog definitief vastgesteld. Hier kun je op een later moment meer informatie over vinden.

UCI Licenties (zwart)
De UCI licentie heb je nodig als je op internationaal niveau wedstrijden wilt rijden. Deze licenties zijn internationaal bepaald en gebonden aan de reglementen van de UCI. Hieronder vallen de licenties voor de profs, elite, beloften en junioren.

KNWU Licenties (blauw)
De licenties in het blauwe vlak zijn licenties die niet door de UCI zijn ingesteld. Deze zijn door de KNWU zelf ontworpen om wedstrijdaanbod te creëren per niveau en om differentiatie in prijzen mogelijk te maken tussen categorieën. In de nieuwe licentiestructuur zijn de zwarte UCI licenties dus gescheiden van de blauwe KNWU licenties. De KNWU biedt vanaf 2025 twee eigen licenties aan, namelijk: een Wedstrijdlicentie (15+) en een Jeugdlicentie (U15).

Wedstrijdformats

Vanaf 2025 introduceert de KNWU een nieuwe wedstrijdstructuur met niveaus die per discipline kunnen verschillen. Voor het wegwielrennen komen er vijf nieuwe niveaus, naast de bestaande UCI-categorieën (junioren, belofte en elite). Andere disciplines starten met minder niveaus. Om het niveau in het wegwielrennen te waarborgen, wordt een promotie/degradatieregeling ingevoerd, en worden per niveau verschillende wedstrijdformats gehanteerd.

Concept per discipline
Een concept-uitwerking is gemaakt voor het wegwielrennen:

  • 1e klasse: +/- 90 minuten koers
  • 2e klasse: +/- 75 minuten koers
  • 3e klasse: +/- 60 minuten koers
  • 4e klasse: +/- 60 minuten koers, waarvan de eerste 30 minuten geneutraliseerd onder leiding van een meefietsende racebegeleider en 30 minuten koers. De kruissnelheid van de racebegeleider is ongeveer 35 km/u.
  • 5e klasse: +/- 60 minuten koers, waarvan de eerste 45 minuten geneutraliseerd onder leiding van een meefietsende racebegeleider en 15 minuten koers. De kruissnelheid van de racebegeleider wordt in de 5e klasse aangepast op de groep, maar is ongeveer 30 km/u.

Binnenkort lees je hier meer over de andere disciplines. De wedstrijdformats worden gewijzigd per start van de zomerdisciplines.

Het standaard wedstrijdformat staat open voor deelname van alle geslachten, maar biedt ook ruimte voor subgroepen met een eigen kalender, zoals de SWN-studentencups en het vrouwenwielrennen. Naast het openstellen van voormalige mannenwedstrijden voor vrouwen, blijven er ook exclusieve vrouwenwedstrijden bestaan. Deze aanpak wordt meegenomen in de regionale uitrol van het plan.

Organisatoren van omlopen worden aangemoedigd om standaard alle klassen aan te bieden bij hun wedstrijd, maar behouden de vrijheid om binnen deze structuur extra kenmerken toe te voegen aan de wedstrijdinschrijving, zoals wedstrijden uitsluitend voor dames, studenten, militairen, of masters. Zo blijft er een passend aanbod voor alle bestaande subcategorieën.

Voor masters zal het aantal wedstrijden afnemen, omdat organisatoren worden gestimuleerd het nieuwe format te hanteren. Een beperkter aantal wedstrijden, zoals het NK, blijven behouden.

Huidige criteriums in stads- en dorpskernen zullen voornamelijk klasse 1, 2 en 3 van de wedstrijdlicentie aanbieden vanwege de aard van het parcours met meer obstakels zoals bochten, putdeksels, drempels en dranghekken.

In elke regio wordt daarnaast ook een gloednieuwe wedstrijdserie op clubparcoursen gelanceerd, waarbij het nieuwe format (klasse 1 t/m 5) centraal staat. De reguliere trainingswedstrijden voor alle categorieën blijven hiernaast ook bestaan op de huidige manier.

Verder zijn er ook wedstrijden waarin een UCI categorie zoals de junioren, belofte of elite werd gecombineerd met de amateurs. Met ingang van 2025 is het niet meer mogelijk dat bij (nationale) wedstrijden deze combinaties worden aangeboden. Het is voor UCI categorieën ook niet mogelijk om te starten in klasse 1 tot en met 5 wedstrijden. Combinaties zijn enkel toegestaan op clubniveau of bij wedstrijden die uitsluitend worden georganiseerd voor subcategorieën zoals studenten, vrouwen, militairen, etc.

Racebegeleiders

In dit nieuwe format zijn we op zoek naar racebegeleiders die het leuk vinden om beginnende fietsers in klasse 4 en 5 te ondersteunen tijdens hun wedstrijden. De taak van een racebegeleider is om de gemiddelde snelheid van de groep in de gaten te houden en sporters te voorzien van tips over bijvoorbeeld het rijden in een peloton en het nemen van een bocht op snelheid. Heb jij interesse om de functie van racebegeleider bij wedstrijden te vervullen? Maak jouw interesse dan kenbaar via de onderstaande button!

Promotie/degradatie (Wegwielrennen)

De promotie/degradatieregeling is ontworpen om in elke klasse het juiste niveau te kunnen hanteren. Sporters die consistent goede prestaties leveren kunnen worden bevorderd naar een hogere klasse voor de rest van het seizoen. Omgekeerd kunnen sporters die herhaaldelijk onderpresteren vrijwillig degraderen naar een lagere klasse. Het systeem is gebaseerd op duidelijke criteria, zoals puntenaantallen of eindposities in wedstrijden, wat bijdraagt aan een eerlijke en transparante regeling. Er wordt bij de inrichting eerst gefocust op het wegwielrennen, maar ook de toepasbaarheid op andere disciplines wordt meegenomen. Als er binnen andere disciplines extra klassen worden geïntroduceerd, wordt namelijk ook een promotie/degradatieregeling overwogen.

Er komt één landelijke ranglijst waarop alle renners met een KNWU wedstrijdlicentie met de uitslagen terecht komen. Dit onderdeel van de regeling stimuleert competitiviteit en geeft renners de mogelijkheid om op hun eigen niveau te rijden, wat het wegwielrennen dynamischer maakt voor renners van alle niveaus.

Deze ranglijst wordt samengesteld op basis van de uitslagen van de renners van de afgelopen 365 dagen. Renners in klasse 1 halen meer punten bij hun uitslagen dan renners van klasse 5 waardoor de beste renners bovenaan in het overzicht zullen verschijnen. Vanaf een bepaald puntenaantal op deze ranking moet je in een bepaalde klasse rijden. Zo moet je vanaf een nader te bepalen aantal punten minimaal in klasse 4 fietsen, en weer bij een andere waarde in klasse 3, 2 of 1. De definitieve waardes waarop promotie van toepassing gaat zijn worden op dit moment bepaald op basis van data-analyse. De specifieke puntencriteria worden voor het einde van het jaar vastgesteld en gepubliceerd. Punten worden in ieder geval niet toegekend bij combinatiewedstrijden, zoals bij masterwedstrijden.

Renners promoveren automatisch zodra zij voldoen aan de gestelde normen, waarna dit in het systeem wordt verwerkt. Voor toekomstige inschrijvingen dienen renners zich in te schrijven voor het nieuwe niveau. Bestaande inschrijvingen blijven gehandhaafd. Degraderen kan vrijwillig zodra een renner onder de vastgestelde norm van de afgelopen 365 dagen valt. Er is echter geen automatische degradatie, aangezien sommige renners thuishoren op het niveau waarin men uitkomt. Promotie gebeurt automatisch en deelnemers ontvangen een mail met uitleg over de beslissing en de consequenties daarvan. Vrijwillige promotie is te allen tijde mogelijk.

De promotie/degradatieregeling wordt gemonitord om er zeker van te zijn dat sporters in de juiste klasse uitkomen. In de eerste periode kan het zijn dat er gedurende en na afloop van het seizoen wijzigingen worden toegebracht aan de puntentellingen om het juiste effect te bereiken. Als daarmee nog niet het juiste effect wordt bereikt kan subjectieve beoordeling worden toegepast door een door de KNWU aangesteld persoon. Deze subjectieve beoordeling is bedoeld voor renners die structureel bovengemiddeld presteren, maar waarbij dit niet altijd duidelijk zichtbaar is in de uitslag.

Momenteel wordt er gewerkt aan de invulling van de promotie/degradatieregeling. We zoeken hiervoor verschillende mensen uit het land die hier graag (structureel) aan mee willen werken om het niveau in de regio's te bewaken. Wil jij een bijdrage leveren aan de invulling hiervan? Meld je dan aan via de onderstaande button!

Wedstrijdstructuur

De wedstrijdstructuur ondergaat een flinke verandering, waarbij (inter-)clubwedstrijden, nationale wedstrijden en internationale wedstrijden opnieuw worden gedefinieerd. Hoewel internationale wedstrijden grotendeels ongewijzigd blijven, worden de (inter-)club- en nationale wedstrijden grondig herzien. Dit omvat zowel de vaststelling van nieuwe definities als een herziening van de tarieven.

Deze aanpassingen zijn cruciaal, omdat het nieuwe basis-pakket enkel toegang biedt tot wedstrijden op het laagste niveau (op clubparcoursen). Door deze wijzigingen weten renners straks precies welke wedstrijden binnen hun pakket vallen en welke niet.

Aan welke type wedstrijden je met welk pakket kunt deelnemen wordt nog verder uitgewerkt. Hier kun je op een later moment meer informatie over vinden.

Jeugd

De plannen om de wedstrijdstructuur voor de jeugd grondig te herzien, gaan waarschijnlijk qua omvang en tijdslijn niet direct per 1 januari 2025 ingevoerd worden. We kiezen er hier voor om in het jaar 2025 alvast wat zaken in pilots uit te zetten, zodat de nieuwe invulling van de wedstrijd- en licentiestructuur voor de jeugd in 2026 in het hele land kan worden uitgerold.

Lokaal aanbod

Vanaf de invoering van de nieuwe wedstrijdstructuur wordt het voor wielersporters aantrekkelijker om deel te nemen aan wedstrijden op alle niveaus en in elke regio. Het doel is om een breed en gevarieerd aanbod van wedstrijden te creëren, zodat wielersporters elke twee weken een wedstrijd op hun eigen niveau kunnen rijden in hun eigen regio, zowel op clubparcoursen als op openbaar terrein.

Daarnaast worden bestaande evenementen getransformeerd naar de nieuwe wedstrijd- en licentiestructuur, zodat alle wedstrijden voortaan volgens de nieuwe formats verlopen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat er voor elke wielrenner, ongeacht het niveau, een passend en aantrekkelijk wedstrijdaanbod beschikbaar is.

Er wordt contact opgenomen met de bestaande organisatoren om ze mee te nemen in de veranderingen en wat dat voor hen betekent.

Wil jij een wedstrijd in het nieuwe format aanbieden op jullie clubparcours? Laat het ons dan alvast weten! Interesse voor het organiseren van deze wedstrijden kun je doorgeven via de onderstaande button.

Belangrijke data

Richting en tijdens de transitie naar de nieuwe licentie- en wedstrijdstructuur zijn de onderstaande data belangrijk.

Periode Belangrijk moment
September t/m oktober 2024 Aanmelden klassiekers wegwielrennen 2025
Maandag 30 september, 19.00 uur Presentatie vernieuwde structuur voor leden van de Ledenraad (online)* -> Aanmelden
Oktober t/m december Aanmelden criteriums en omlopen wegwielrennen 2025
Dinsdag 15 oktober, 19.30 uur Online informatiebijeenkomst / presentatie voor organisatoren* -> Aanmelden
Maandag 21 oktober, 19.00 uur Online informatiebijeenkomst / presentatie voor organisatoren* -> Aanmelden
Maandag 28 oktober, 19.30 uur Open online informatiebijeenkomst / presentatie* -> Aanmelden
Week 44 (eind oktober) Ledenraad
Maandag 4 november, 19.00 uur Online informatiebijeenkomst / presentatie voor juryleden* -> Aanmelden
Week 46 (medio november) Start licentieaanvraag 2025 (onder voorbehoud)

*Meer concrete informatie over deze bijeenkomst volgt nog als nieuwsbericht op onze website

Meer informatie

Via de onderstaande linkjes kun je meer lezen over de achtergrond van de plannen rondom de licentie- en wedstrijdstructuur vanaf 2025.

Heb je vragen of input? We horen graag van je! Je kunt hiervoor het contactformulier op onze website invullen.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.