Aan historie geen gebrek bij de Meertour. De Noord-Hollandse vierdaagse etappewedstrijd voor amateurs en sportklasse renners wordt dit jaar van 10 tot en met 13 mei alweer voor de 32e keer verreden. Dat betekent niet dat de organisatie stil zit. Voor de komende editie schakelt men namelijk een versnelling hoger, met onder meer de invoering van een ploegentijdrit.
De Meertour, vernoemd naar de Wieringermeer, staat jaarlijks met Hemelvaart op de kalender. De wedstrijd in de kop van Noord-Holland bestaat uit tijdritten, etappes en criteriums. Een unieke belevenis voor een renner op dit niveau. De Meertour geniet regionale bekendheid, maar wil nu ook de rest van het land veroveren, vertelt voorzitter Dave Kanbier. ‘We merken dat er steeds meer interesse komt. De Meertour moet de nummer één wedstrijd op de agenda van alle amateur- en sportklasse renners worden. We streven ernaar dat ze specifiek voorbereid aan onze wedstrijd deelnemen.’
"De Meertour moet de nummer één wedstrijd op de agenda van alle amateur- en sportklasse renners worden."
Ploegentijdrit zorgt voor spektakel
Die voorbereiding is nodig, want dit jaar breekt de organisatie met de traditie van een korte proloog. In plaats daarvan werken de teams op de eerste dag een ploegentijdrit af. Moedig, want een dergelijke discipline zorgt voor extra druk op de groep vrijwilligers. Dat zijn er zo’n 200, deels afkomstig van de deelnemende teams. Voor de ploegentijdrit werd een praktische oplossing gevonden.
‘We hebben een rondje van zeven kilometer gevonden, met de start en finish dicht bij elkaar. Daardoor kan het publiek de renners zien starten én finishen en kunnen ploegen zich vlakbij de start opwarmen. Veel leuker dan bij een proloog eigenlijk. Het wordt heel spectaculair!’
Altijd wind
De ploegentijdrit vormt dus een mooie opener van de vierdaagse. Toch zullen de twee waaieretappes en een individuele tijdrit ook dit jaar doorslaggevend zijn, verwacht Kanbier. ‘De Wieringermeer is een open polder met lange, rechte wegen en altijd veel wind. Dat zorgt voor spectaculaire waaieretappes. De winnaar moet dus sterk zijn, maar ook een goede ploeg is een must.’
Nog meer beleving
Grote ambities dus bij de Noord-Hollanders, maar ze gaan dan ook niet over één nacht ijs. Door meer interactie met (potentiële) deelnemers moet de beleving rond de wedstrijd verder toenemen. ‘We doen online heel veel via Facebook, Twitter en Instagram. Zo hadden we vorig jaar vlogs van onze bestuursleden, winacties en een online toto. Dat heeft zeker geholpen met hoe we er nu voorstaan. De inschrijvingen lopen goed. Blijkbaar hebben we op een goede manier de aandacht getrokken, waardoor mensen over deelname zijn gaan nadenken.’
Professionalisering en veiligheid staan voorop
Professionalisering is een ander speerpunt, zeker als het gaat om de veiligheid van de renners. Kanbier: ‘Het volledige parcours wordt afgezet door middel van politiebegeleiding en onze eigen motorclub. Verder rijdt er ambulancepersoneel mee en hebben we veel neutrale wagens. Dat zijn grote pluspunten.’ Bij een professionele organisatie past ook een vaste huisstijl op de website en social media. ‘We gebruiken voor alle berichten dezelfde kleur en structuur en zorgen om de paar dagen voor een nieuwe post. Zo gaan mensen ons herkennen. Verder zijn we bezig met live radioverslagen en video-samenvattingen.’
Samenwerking Vakantiepark Camping Land uit Zee
Nieuw dit jaar is de samenwerking met vakantiepark Camping Land uit Zee, dat elf vakantiehuisjes heeft gereserveerd voor deelnemers die van ver komen. Daar kunnen ploegen van buitenaf tegen een laag tarief overnachten. ‘Dat verlaagt de drempel voor deelname en zorgt voor een goede sfeer.’