Nederland behoort al jaren tot de absolute top in het baanwielrennen. En dus vertrekken bondscoaches Hugo Haak en Adriaan Helmantel met ambities naar het wereldkampioenschap in Berlijn. Het WK is zoals altijd belangrijk, maar wel heeft het toernooi een andere dynamiek nu het tegelijkertijd ook de ultieme graadmeter is richting de Olympische Spelen.
“We willen in Berlijn lessen trekken met het oog op Tokyo.”
Kennis
Sprintcoach Hugo Haak is het meest uitgesproken. Je hoort hem niet zeggen dat het niet om de titels en om de medailles gaat dit keer, maar behalve eremetaal wil hij met zijn staf ook kennis mee nemen uit Berlijn. Over onderlinge krachtverhoudingen, gehanteerde tactieken en met name verbeterpunten. “We willen in Berlijn lessen trekken met het oog op Tokyo. Bij ons ligt de nadruk – met name op de teamsprint – op het volgen van het juiste proces. Het gaat erom dat iedereen zijn taak zo optimaal mogelijk uitvoert. Een teamsprint is veel meer maakbaar. Je kunt het veel meer oefenen dan een sprint of een keirin, waarin het ook om een eigenschap als intuïtie draait.”
Dat betekent op de sprintonderdelen ook een andere insteek bij de mannen en de vrouwen. “We gaan met Shanne Braspennincx en Laurine van Riessen nu puur voor een goed resultaat op de sprint en de keirin, omdat daar ook in Tokyo onze focus zal liggen. Bij de wereldbeker in Hong Kong hebben we dat voor het eerst geoefend, daar hebben zij veel vertrouwen uit gehaald. Bij de mannen ligt de focus meer op de teamsprint. Dit onderdeel is veel meer maakbaar. Bovendien zijn we tot nog toe altijd dominant geweest. Eenmaal een voorsprong krijgen is gemakkelijk, behouden is moeilijker. Fijn is dat de jongens heel gemotiveerd zijn om hun eigen ronde perfect uit te voeren. Daarbij kijken we niet alleen naar tijden of klasseringen, maar dat ze al hun taken in zo’n ronde goed uitvoeren. Daar zijn de mannen elke dag mee bezig. Op de individuele onderdelen kijken we wat de anderen doen en of ze op het gebied van de tactiek iets gevonden hebben om Harrie Lavreysen, Matthijs Büchli of Jeffrey Hoogland te verslaan. En daar kunnen wij dan weer op inspelen.”
"Ook als je wint, moet je evalueren"
Kritisch blijven
Adriaan Helmantel zegt dat op de duuronderdelen minder tactische lessen te halen zijn. “Er zijn zoveel meer mogelijkheden hoe een wedstrijd beslist kan worden. Natuurlijk zijn er dingen die je meeneemt richting de spelen. Lessen die je weer aan je bagage kunt toevoegen. Maar het zal geen blauwdruk worden. Rijd vijf keer een omnium en het is vijf keer anders.” De successen van de vorige jaren zorgen voor hoog gespannen verwachtingen erkent hij. “De lat ligt hoog. Als ons succes zich in minder medailles uitbetaalt, heb je het gevaar dat je mentaal een tikje krijgt. Zijn we nog wel goed? Zijn anderen beter geworden? Maar we moeten met een realistische blik naar de uitslagen kijken. We kunnen altijd kritisch zijn op wat er beter had gekund. Ook als je wint moet je evalueren.”
Helmantel is wel benieuwd hoe het op de olympische onderdelen zal verlopen. “We moeten ons bijvoorbeeld op de koppelkoers voor de mannen officieel nog plaatsen. De concurrentie voor die plek is normaal gezien in de wedstrijd geen echte concurrentie voor de topklassseringen, maar we moeten het wel doen. We zijn ook heel benieuwd hoe we het doen op dit onderdeel. Na zilver op het EK is er meer vertrouwen, zeker omdat we het gevoel hebben de afgelopen wedstrijden weer een stapje gezet te hebben. Maar niet alle wereldbekers waren sterk bezet. Dit WK is wel een wedstrijd waar we kunnen zien waar we momenteel staan met Van Schip en Havik.” Bij de vrouwen is dat vertrouwen al hoger op het onderdeel madison. “We doen al anderhalf jaar mee voor de prijzen op elk toernooi en hebben het idee dat Amy Pieters en Kirsten Wild zich blijven ontwikkelen. Op het omnium is Kirsten al jaren wereldklasse. Ze heeft al heel lang laten zien dat ze bij de besten is, die lijn moet je doorzetten. Je bent altijd benieuwd op een half jaar van de Spelen hoe anderen ervoor staan. Maar je moet ook bij jezelf blijven, op jezelf focussen, daar heb je invloed op. En het wordt het eerste internationale toernooi dat wij op de nieuwe KOGA Kinsei rijden, dat is ook mooi.”