Nederland is op 24 en 25 juni 2025 gastheer van de NAVO-top, die zal plaatsvinden in het World Forum in Den Haag. Door de benodigde politie-inzet voor dit evenement, is er tijdelijk minder capaciteit beschikbaar voor andere taken. De impact van de NAVO-top op de wielerkalender 2025 is desastreus: Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen.
De wielerkalender en de organisatie van wielerkoersen en -evenementen in Nederland staan al enkele jaren onder druk. Een belangrijke oorzaak hiervan is de beperkte beschikbaarheid van (specialistische) motoragenten, die een cruciale rol spelen in het waarborgen van de veiligheid en orde tijdens wielerwedstrijden op de openbare weg.
De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) heeft in samenwerking met de politie al sinds 2018 aanpassingen doorgevoerd in de wedstrijdkalender. Hierdoor is het aantal wedstrijden dat een beroep doet op politiebegeleiding aanzienlijk verminderd. Ook zijn en worden er meer wielerwedstrijden omgevormd tot 'omlopen', waarbij het parcours volledig is afgesloten. Daarnaast werkt de KNWU al geruime tijd aan een kader om meer burgermotorverkeersregelaars in te zetten, ter compensatie van de afgenomen inzet van motoragenten bij wielerkoersen.
In 2023 is er een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotorrijders kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Antea Group, in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat, de Nationale Politie en de KNWU, en werd afgerond in september 2024. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vandaag gedeeld met de Tweede Kamer.
KNWU werkt aan versnelde inzet burgermotorverkeersregelaars
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van de druk op politiemotorrijders, mits er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten onder andere een adequate opleiding, het gebruik van communicatiemiddelen en een duidelijke herkenbaarheid. Op basis van deze bevindingen zal de KNWU zich inzetten voor de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. In deze richtlijn wordt uiteengezet op welke wijze burgermotorverkeersregelaars moeten worden ingezet, aan welke opleidingseisen zij moeten voldoen en welke competenties zij dienen te bezitten. Het is van cruciaal belang dat deze richtlijn met spoed wordt ontwikkeld.
Directeur-bestuurder Maurice Leeser van de KNWU zegt hierover: “Het is wrang en teleurstellend om te moeten vaststellen dat de tweedaagse NAVO-top resulteert in een afwezigheid van motoragenten bij wielerwedstrijden voor een periode van maar liefst acht maanden, dat is vrijwel het gehele het wielerseizoen. De KNWU zal er met de organisatoren alles aan doen om ervoor te zorgen dat de geplande wielerkoersen in 2025 doorgaan. Daarbij is het van cruciaal belang om vooruitgang te boeken in het versneld inzetten van burgermotorverkeersregelaars. We doen hierbij een dringende oproep aan de ministeries om zo snel mogelijk de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor het laten ontwikkelen van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars.”
De kamerbrief en de onderzoeksresultaten rondom de verkeersveiligheid bij inzet van burgermotorverkeersregelaars tijdens wielerwedstrijden is hier te lezen.