Daniek Hengeveld en Huub Artz hebben zich in het Gelderse Laren tot nieuwe tijdritkampioenen van Nederland laten kronen bij de profs. Voor beide jonge twintigers was het de eerste keer dat ze in deze categorie op dit onderdeel het rood-wit-blauw mochten aantrekken. Ook Ryan Gal (U23-mannen), Fee Knaven (U23-vrouwen), Maarten van den Berg en Rose Kloese (elite-zonder-contract’, Karlijn Wijma en Teije van den Burgh (U19) en Wessel van Kesteren en Julia Herman (U17) hoorden het Wilhelmus voor zich spelen.
Waar vooraf bij de vrouwen een duel tussen twee oud-kampioenen Riejanne Markus en Mischa Bredewold werd verwacht, waren het de rensters van Visma-Lease a Bike die de macht grepen in Laren. Femke de Vries (zilver) en Lieke Nooijen (brons) gingen zich bij ieder tussenpunt steeds nadrukkelijker met de medailles bemoeien, maar kampioene Daniek Hengeveld zette van begin tot eind een stabiele prestatie neer, die haar het goud bracht. Overigens met slechts twee tellen voorsprong op De Vries. "Deze titel betekent veel voor mij", zei de 23-jarige Hengeveld. "Het leek wel of er de afgelopen jaren een vloek rustte op de kampioenschappen met enkele flinke valpartijen in de aanloop naar die week. Ik durfde pas te geloven in de zege toen Mischa Bredewold als laatste over de streep kwam en mijn tijd bleef staan als snelste. Ik kan het nauwelijks geloven, maar wil me graag op dit onderdeel bewijzen de komende jaren."
Ook winnaar elite-mannen verrast zichzelf
Ook Huub Artz (24) was aangenaam verrast over de afloop. Hij bleef Dylan van Baarle 51 seconden voor. Sjoerd Bax ging als derde mee op het ereschavot in Laren, waar de lokale bevolking en de tijdritliefhebbers uit de rest van het land voor veel ambiance zorgden. "Ik wist dat het podium erin kon zitten na mijn vierde plek van vorig jaar. Ik startte vrijuit met het idee dat ik alles zou geven, zonder op mijn vermogensmeter te rijden en zonder dat ik tussentijden wist. Het was een aangename verrassing dat ik zo goed gereden had en dat die tijd van me bleef staan. Ik hoop dat ik kan voortbouwen op deze prestatie en mezelf kan blijven ontwikkelen als tijdrijder."
Het kampioenschap werd vanwege de hitte in twee delen geknipt. De profs reden in de avonduren, de andere categorieën startten al om negen uur. Julia Herman (U17-meisjes), Teije van den Burgh (U19) en Karlijn Wijma (U19-vrouwen) hadden al in de Giant Schwalbe en Schwalbe Liv Toekomstcup hun overwinningen in de ritten tegen de klok meegepakt en maakten hun favorietenrol waar. Wessel van Kesteren sloeg dan weer voor hem onverwacht toe bij de U17. Met Ryan Gal kreeg de regio een Achterhoekse kampioen namens Metec-Solarwatt. In de avonduren werd er niet alleen om de proftitels gestreden daardoor veroverden ook Rose Kloese en Maarten van den Berg (elite-zonder-contract) en Fee Knaven (U23-vrouwen) het rood-wit-blauw.