Als een groot evenement neerstrijkt in Nederland, dan ontvangt de KNWU een bedrag om mee te investeren in de wielersport. Door KNWU-personeel of -juryleden beschikbaar te stellen, maar ook door de wielersport te promoten in de kantlijn van het evenement. In de aanloop naar de Ronde van Spanje, die op 19, 20 en 21 augustus vanuit Nederland vertrekt, zijn er tal van evenementen opgezet om de jeugd maar ook ongebonden fietsers te enthousiasmeren voor het wielrennen. ‘’De bedoeling is om evenementen voor het wielrennen zo een grotere en langere impact te geven,’’ zegt Karsten van Zeijl die namens de KNWU de organisatie van de Vuelta Holanda ondersteunt bij het opzetten van die projecten.
"Wij beogen nadrukkelijk óók een landelijke impact"
Van Zeijl werd eerder door de KNWU ingezet voor bijvoorbeeld het WK BMX. ‘’Voordat ik in actie kom, heeft de KNWU een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de organisatie. De afdracht van de KNWU wordt namelijk geïnvesteerd in de side events rond het betreffende evenement. Samen proberen we zo in dit geval de Vuelta Holanda ook ten goede te laten komen aan het wielrennen in Nederland. Bij de organisatie zelf ligt de focus uiteraard vooral op Utrecht en Nood-Brabant. Wij beogen nadrukkelijk óók een landelijke impact.’’
Vier pijlers
Er zijn vier pijlers te onderscheiden volgens Van Zeijl onder de samenwerking tussen organisatie en wielerbond. ‘’Allereerst zijn er de dikke bandenraces, waarmee al vele jaren kinderen gestimuleerd worden om te gaan fietsen. De races rond het evenement hebben een nadrukkelijk Vuelta-stempel met rode T-shirts voor de kinderen met daarop het Vuelta-logo. Maar ook de aankleding van de dranghekken verwijst naar het evenement. Op 20 augustus rijden kinderen een dikke bandenrace op het parcours van de Vuelta. We hebben daar echt de ruimte gekregen om met de deelnemers aan de eerdere dikke bandenraces te fietsen binnen de dranghekken en richting het finishdoek, waar later dus ook de profs hun koers rijden. Na de nummers 1, 2 en 3 van die eerdere races worden ook de andere deelnemers uitgenodigd. Een dag daarvoor rijden we ook nog een dikke bandenrace in en om de Jaarbeurs in Utrecht.’’
Verder is er sinds het WK BMX een samenwerking met de sportopleiding CIOS. ‘’Dat was toen een pilot van CIOS Arnhem, maar dat is ondertussen landelijk uitgerold. Er is destijds een trailer aangeschaft met fietsen waardoor de toekomstig gymdocenten in het kader van hun studie tijdens hun stage BMX-lessen kunnen geven op basisscholen. Ook de andere locaties van het CIOS hebben zich daar inmiddels bij aangesloten en in het kader van de Vuelta Holanda is nu ook een tweede trailer aangeschaft waardoor we zowel meer jonge docenten krijgen met kennis van het BMX’en, als ook veel kinderen kennis laten maken met deze populaire tak van de wielersport." De derde pijler is FONDO, de trainingsapp van de KNWU. ‘’Hierbij ligt de focus meer op volwassenen, ongebonden fietsers vaak die zoeken naar meer begeleiding in de voorbereiding op evenementen. In dit geval is er een trainingsprogramma geschreven dat gericht is op alle specifieke afstanden van de toertochten van de Vuelta, maar er zijn ook trainingen waar de leiderstruien van de Ronde van Spanje aan gekoppeld zijn, gericht op bijvoorbeeld het klimmen of het sprinten dus. We helpen zo mensen zich voor te bereiden op de toertochten van de Vuelta, maar kunnen ook de deelnemers aan de Vuelta kennis laten maken met de app’’
"Zo proberen we het effect van de komst van in dit geval de Vuelta groter te maken dan de drie dagen dat ons land de karavaan van de wedstrijd ontvangt"
Pumptracks
De vierde pijler is gericht op pumptracks. Steeds meer kinderen en jongeren doen fietsvaardigheid op dankzij zowel mobiele pumptracks bij evenementen als vaste pumptracks, die ook steeds vaker in dorpen en steden verschijnen. Ook bij de Vuelta Holanda gaan beide vliegers op. Van Zeijl: ‘’Dorpen en steden die een side event hebben in het kader van de Vuelta Holanda kunnen een aanvraag doen om een pumptrackparcours op te laten bouwen bij hun evenement. Dat doen we samen met de The Pump Factory en natuurlijk in Vuelta-stijl. In Brabant zetten we tien keer een mobiele pumptrack in. Voor Utrecht hebben we met het budget daarvoor bijgedragen aan de aanschaf van een mobiele pumptrack voor Sport Utrecht. Dat is een duurzame investering. Het mooie is dat deze pumptrack ook nog eens van gerecycled materiaal is gemaakt. Een samenwerking met Shimano maakt het de komende weken mogelijk om nog vaker een pumptrack in te gaan zetten. We zagen ook bij het WK BMX dat zo’n pumptrackproject op die manier een blijvend effect krijgt. In Arnhem draait er nog steeds een vol programma voor scholen en buurthuizen. Het is een prima manier om jongeren, die steeds minder op de fiets naar school gaan, fietsvaardigheid bij te brengen. En te enthousiasmeren voor de sport. Op de website pumptrackinfo.nl is informatie te vinden over waar vaste en tijdelijke pumptracks te vinden zijn.’’
Sportstimulering, verenigingen en duurzaamheid
KNWU-directeur Thorwald Veneberg vindt het belangrijk dat er met de komst van een groot evenement als de Ronde van Spanje geïnvesteerd wordt in sportstimulering. Maar er is ook aandacht voor de koppeling met de lokale verenigingen bij deze projecten. En er is aandacht voor dat er de focus wordt gelegd op een meer duurzame wielersport. ‘’We zijn bezig om ook meer bewustzijn te krijgen voor de CO2-voetafdruk die onze sport achterlaat en te stimuleren dat deze zo klein mogelijk wordt. Het extra budget dat een groot evenement met zich meebrengt, kunnen we als KNWU aanwenden als extra gelden, waar we voor ons reguliere budget grotendeels afhankelijk zijn van de afdracht van licentiegelden. We pakken die extra projecten op in samenwerking met de organisatie, zodat ook in hun behoeften wordt voorzien. Dan kan een onderwerp als groene mobiliteit zijn, maar ook het enthousiasmeren en in beweging krijgen van jongeren in het kader van de dikke bandenraces en dankzij onze samenwerking met het CIOS. Onderwerpen die ook door andere partners van de organisatie worden verlangd. Uiteindelijk moet zo’n evenement een blijvende impact krijgen op onze sport. Zo proberen we het effect van de komst van in dit geval de Vuelta groter te maken dan de drie dagen dat ons land de karavaan van de wedstrijd ontvangt."