Magazine

NCK Dronten zit weer in de lift

september 2023

De meeste wegrenners namen tijdens hun wielerleven toch al wel minstens één keer deel aan het wielerevenement waar top- en breedtesport samen komen: het Nederlands Club Kampioenschap. In Dronten vindt komende zondag de volgende editie plaats. Veel renners knijpen daarna in de remmen en zetten een punt achter hun wegseizoen. Profs dragen nog één keer het shirt van de wielervereniging waar ze de eerste schreden op hun wielerpad zetten en rijden zij aan zij met amateurs. Medeorganisator Frans van Varik merkt dat het NCK weer in de lift zit en dat doet hem goed.

"Voor ons is het belangrijker dat we de afstand weer konden opschroeven naar 51,4 kilometer"

Frans van Varik

Meer deelnemers en meer af te leggen kilometers, dat zijn de belangrijkste redenen van het positieve gevoel dat Van Varik en zijn mensen van De IJsselstreek op dit moment hebben in de laatste dagen voor het evenement. Eerlijk is eerlijk: het zat de mannen in de Flevopolder dwars dat men niet meer vanuit het centrum van Dronten kon starten en de afstand flink terug moest schroeven. ‘’Bij het eerste hebben we ons neergelegd. Natuurlijk was het traditie om te starten bij de Meerpaal, maar de gemeente vindt dat te belastend voor het centrum. En we moeten eerlijk zijn: ons NCK trekt geen honderden toeschouwers. Voor ons is het belangrijker dat we de afstand weer konden opschroeven naar 51,4 kilometer. Dat was slechts 33 vorig jaar. Ons inziens is dat een lengte van het parcours waar je als favoriet net even de verschillen kunt maken, bovendien kun je die afstand op niet veel andere plekken in Nederland laten verrijden.’’ Waren vorig jaar de hoge kosten voor een verkeersplan de reden om de afstand terug te schroeven, daar werd dit jaar een mouw aan gepast. Van Varik: ‘’We vonden een partij die het bordenplan voor een betaalbare prijs kon realiseren, bovendien werkt men al bij andere evenementen samen met de gemeente. De kosten zijn nog altijd behoorlijk hoor, ook omdat we twee verkeersregelaars moeten inzetten, maar voor ons dit te behappen. We moeten immers alles vanuit sponsoring en inschrijfgeld financieren.’’ Men besloot een deel van het parcours over de Ketelmeerdijk te laten verrijden, in totaal telt de ronde voor de A-categorie maar acht bochten. ‘’Dit is echt ideaal voor de pure hardrijders. Men moet overigens op de open stukken rekening houden met de wind, men voorspelt windkracht drie, dat voel je daar wel degelijk.’’

"Op 43 kilometer kan een man of vrouw extra best prettig zijn"

Frans van Varik

Animo neemt toe
En die inschrijvingen zitten dit jaar ook weer in de lift. ‘’Door de COVID-jaren was de animo wat teruggelopen, maar we zien de interesse nu weer aantrekken. Voor ons als organisatie is dat een mooie opsteker, samen met de weer behoorlijke lengte van het parcours. We hadden eerst het idee dat we telkens een stapje terug moesten doen, nu maken we weer stappen vooruit. Het is nog even afwachten of er ook nog renners van naam meedoen, een aantal profs is altijd leuk. Dat is niet nodig voor een geslaagd evenement, maar wel de kers op de taart. Er zullen normaal gesproken vooral profs B meedoen, maar ik hoorde ook de naam van Pascal Eenkhoorn al rondzingen. Vorig jaar waren Riejanne Markus en Anouska Koster van de partij.‘’ De wedstrijd blijft voorlopig op zondag, een aantal decennia geleden ‘not done’ bij de van de Veluwe afkomstige wieler vereniging De IJsselstreek. Van Varik: ‘’Dat speelt nu niet meer. Omdat we starten vanaf een bedrijventerrein, kunnen we het eigenlijk niet maken om die ondernemers daar in de weg te rijden. Zelfs op zondag zijn er mensen die erbij moeten, maar wel veel minder. Bovendien hebben we het rondje zo kunnen aanpassen dat we eigenlijk vanaf de start zo de bebouwde kom van Dronten kunnen verlaten. De gemeente gooit tijdelijk een deel van een sloot dicht waar we rijplaten opleggen. Zo hoeven fietsers en auto bij aanzienlijk minder bedrijven langs.’’

Renner extra
Tenslotte werd besloten om de B- en C-categorie met maximaal vijf (in plaats van vier) renners te laten verrijden), het minimum aantal renners per team blijft drie. Van Varik denkt daarmee veel verenigingen een plezier te doen. ‘’Ploegen zijn vaak aanmerkelijk groter, op deze manier kun je een renner minder teleurstellen die mee kan doen. En op 43 kilometer kan een man of vrouw extra best prettig zijn.’’ 

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.