Het initiatief om het wielrenprogramma toe te voegen aan CSE Topsportacademie Nederland ontstond ruim tien jaar geleden met de gedachte om het bestaande onderwijs voor sporttalenten anders in te richten. Het CSE plaatst de sporturen centraal en plant het reguliere onderwijs eromheen. Het doel is dat de talentvolle sporters zich niet alleen ontwikkelen als wielrenner, maar ook als leerling en persoon. Talentcoach en sportmanager Johan Procee omarmt de KNWU Talentvisie 2030 en zoekt vooral het beste voor zijn leerlingen, die niet allemaal het pad van oud-leerlingen Pim Ronhaar en Keije Solen zullen volgen.
"Bij het wielrennen wordt er drie keer per week tijdens onderwijstijd getraind"
Procee was er niet vanaf de start bij betrokken. “De wens voor CSE Topsportacademie is meer dan tien jaar geleden ontstaan. Bij de voormalige scholen met oog voor topsporters werd gekeken naar planning van toetsen voor sporters, waarbij er rekening werd gehouden met de wedstrijden. Dat vroeg veel inspanning van alle partijen. Wij besloten dit om te draaien door de sport centraal te starten. Als dat staat, dan kan het onderwijs erbij gepland worden. Er worden 21 sportprogramma’s op onze academie aangeboden. In de structuur van sommige sporten wordt er vier keer per week binnen onderwijstijd getraind, bij het wielrennen is dat drie keer per week. We starten om 8:00 uur en om 10:30 uur beginnen de reguliere lessen.”
Contact met clubtrainer
Men erkende al snel dat de oudere leerlingen niet al hun trainingsuren op de weg op en op school kunnen afwerken. ‘’Daarom kijken we waar behoefte aan is en werken we met specifieke thema’s. Zo is krachttraining prima in te plannen in die uren. We rijden zeker ook op de weg, maar je moet realistisch zijn. Als we om 8:00 uur verzamelen bij onze fietsenkelder dan kunnen we vervolgens van 8.10- 9:50 uur fietsen. Want na de training moeten we immers de fietsen poetsen, douchen, eten en drinken. Leerlingen die uit de groeispurt zijn, kunnen bij ons niet alle uren maken. Die trainen daarnaast zelfstandig en bij de club, soms dus twee keer per dag. Daarom onderhouden we een goed contact met de clubtrainer of individuele trainer van de sporter, maar wij bieden die individuele trainingsondersteuning ook zelf aan voor wie dat wil. Wij bieden de combinatie wielrennen en studie aan vanaf eerstejaars voortgezet onderwijs, voor een jonge renner is dat een mooi moment om te wennen aan die structuur.’’
"Alles wat we nastreven bij de Talentvisie van de KNWU hebben we hoog in het vaandel"
Prestaties zijn nooit alleen leidend laat Procee weten. ‘’We claimen nooit resultaten, we zijn sowieso een deel van dat succes. Vaak zijn we trots, maar daarbij zijn we altijd procesgericht: dus trots op iedereen die een bepaalde ontwikkeling weet door te maken. Trots op jonge sporters die hun sport combineren met de studie en met hun sociale omgeving, maar ook op hoe ze met druk omgaan. De afgelopen jaren leverde CSE een flink aantal renners die een mooie carrière kunnen nastreven. Zo zijn we heel blij dat Cecilia van Zuthem nu voor drie jaar heeft getekend bij Fenix-Deceuninck. Dat is een succesverhaal omdat ze drie jaar de kans krijgt om op dat niveau te mogen acteren en door te ontwikkelen. We hadden bij het NK Junioren in 2018 drie CSE-renners van drie verschillende clubs op het podium van het NK staan met Max Kroonen, Wessel Krul en Tim Marsman. Keije Solen won onlangs natuurlijk zilver op het WK veldrijden bij de junioren, maar ik denk dat hij zeker ook om veel andere terreinen progressie heeft gemaakt, juist door de goede afstemming tussen CSE en CyclingClassNL. Natuurlijk zien wij ook talenten met oogkleppen op. Maar een balans vinden tussen sport en studie en ook sociaal aarden in een groep en samenwerken. Dat is ook belangrijk, zelfs voor je sportieve loopbaan. We willen bovendien voorkomen dat er een zwart gat is als de sport ooit ophoudt, dan is het prettig dat je hebt doorgezet op school. Behalve de atletische vaardigheden en het component talent. Met aandacht voor anti-doping, voeding en het mentale aspect werken we bij leerlingen ook aan hun soft skills. Vragen zoals 'Wie ben ik zonder de fiets?' en 'Hoe communiceer ik met anderen?' zijn daarbij relevant. Alles wat we nastreven bij de Talentvisie van de KNWU hebben we hoog in het vaandel. We onderhouden contact met de mensen van de wielerbond om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en te bespreken hoe wij kunnen bijdragen. Op deze manier streven we ernaar de succesvolle sporters te ondersteunen, zodat ze mogelijk gemakkelijker kunnen doorstromen naar initiatieven zoals CCNL en/of de nationale selectie."
"Ik vind het leuk daar een steentje aan bij te kunnen dragen"
Kirsten Wild is thuis op CSE
Kirsten Wild is als meervoudig wereldkampioene op de baan, topsprintster op de weg en olympisch medaillewinnares een ideale ervaringsdeskundige voor CSE. ‘’Men had mij al eens gepolst toen ik nog koerste, maar toen was ik daar nog niet aan toe. Maar CSE Topsportacademie Nederland was wel één van de plekken waar ik na mijn loopbaan een kopje koffie ben gaan drinken om me te oriënteren op mijn toekomst. Inmiddels begeleid ik de wielrenners elke maandag bij een hersteltraining en schrijf ik het programma voor de krachttraining later in de week. Ook ben ik betrokken bij de lessen Talent Skills, waar onderwerpen als voeding, social media, omgaan met druk en planning aan de orde komen. En waar ik dus uit mijn eigen ervaring kan putten. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om zowel op de fiets als in de setting van een zaal contact te hebben met deze jonge sporters, die je telkens een beetje beter leer kennen. Toen vanuit NOC*NSF de vraag kreeg hoe ik mijn toekomst zag, schetste ik een omgeving waar iedereen in sportkleding rondliep. En daar ben ik nu. Docenten en studenten lopen met een hockeystick of fietshelm door school of zijn daadwerkelijk aan het sporten. Ik voel me daar thuis. En voor de studenten is het prettig dat ze een deel van hun training al gedaan hebben als de school uit is en dat ze zoveel informatie en kennis kunnen vergaren. Ik moest het destijds zelf allemaal een beetje uitzoeken en heb daarin mijn weg gevonden. Maar deze jongeren hebben al heel wat kennis in de bagage als ze straks van school afkomen. En hebben dan een leuke en leerzame tijd achter de rug. Ik vind het leuk daar een steentje aan bij te kunnen dragen.’’