Magazine

Roadpower - Van kroegidee tot NK

juli 2017

Wie de renners van Delta Cycling Rotterdam op het NK zag fietsen, knipperde waarschijnlijk even met zijn ogen. Hing daar nou echt een zadeltasje aan hun fiets? Yep! Hoe dat precies zit?

“Op het NK Tijdrijden hebben we ons live dashboard RoadPower getest’’, vertelt Jim van der Berg, ploegleider bij Delta Cycling en trainer bij Robic. “Hiermee geven we inzicht in de prestaties en de vermoeidheid van de renners. We geven context aan de data. Het belangrijkste is dat we een algoritme hebben ingebouwd dat iedere seconde de mate van vermoeidheid van iedere renner berekent. Levert hij meer vermogen dan hij lang kan volhouden, dan loopt zijn batterij leeg. Levert hij minder vermogen, dan stroomt zijn batterij weer vol. Op die manier kun je goed zien of een renner nog iets over heeft of dat hij op het tandvlees rijdt.
Het dashboard is eigenlijk in de kroeg ontstaan. Ik fantaseerde samen met Thomas Kruithof over hoe we wielrennen inzichtelijker kunnen maken voor het publiek.

Ook wilden we ploegleiders meer inzicht geven in de prestaties van hun renners in koers. Eén van de dingen die we bedachten was het visualiseren van de inspanning. Op tv zie je soms de hartslag, snelheid en het vermogen van een renner, maar eigenlijk zegt dat nog steeds niks. Vooral niet als je niet ingewijd bent in de wielerwereld. En ook de GPS-verschillen die je ziet, slaan natuurlijk nergens op.”

Hoe werkt het?
“In het zadeltasje zit een mobiele telefoon”, legt Kruithof uit. “Gewoon een simpel modelletje. We hebben een speciale app ontwikkeld die signalen verzamelt van alle sensoren op de fiets, zoals vermogen, cadans en hartslag. Al die informatie wordt naar een database gestuurd en kun je vervolgens online bekijken op een dashboard. De data is real-time. Tijdens het testen veranderde de data in het dashboard zelfs sneller dan op mijn Garmin.”
In het dashboard wordt zoveel mogelijk context aan de data gegeven, zodat ploegleiders het kunnen gebruiken voor tactische beslissingen. Daarnaast is dankzij de grafieken veel duidelijker te zien wanneer een renner diep gaat. Leuk voor het thuispubliek. Ook kunnen kijkers zelf intervallen klokken. Wanneer een renner aan een klim begint of een demarrage plaatst, kun je in het dashboard op de startknop drukken om het gemiddelde vermogen over die inspanning te meten.

Is de test geslaagd?
Tijdens het NK zag Van den Berg vanuit de ploegleiderswagen dankzij RoadPower precies wat er gebeurde met zijn renners. “We zagen direct dat Ike Groen volle bak aan ging. Zijn vermogen was zeer hoog en zijn energieniveau daalde tot dicht bij de nul procent.” Bij de eerste doorkomst hadden Kruithof en zijn vrienden vanaf de kant het beste zicht op de situatie. Ike was succesvol meegesprongen met de vlucht van de dag. Toen zijn reserves bijna op waren, kon hij even bijkomen in het laatste wiel. In het uur daarna vulde hij zijn reserves weer aan zodra hij niet op kop reed. Wanneer hij weer overnam, teerde hij een stukje in op zijn reserves. Kruithof: “Netto deed Ike het heel goed, want na ongeveer een uur koers zagen we dat zijn ‘batterij’ rond de vijfenzestig procent stabiliseerde” Niet alleen de ontwikkelaars zijn enthousiast over de live-data, ook online werd er positief gereageerd.

Hoe nu verder?
“Tijdens de live-test kwamen nog een serie praktische zaken aan het licht”, vertelt Kruithof. “Zo zijn een aantal telefoontjes tijdens de koers uitgevallen. Waarschijnlijk zijn ze gewoon uitgegaan, want de batterij was nog ruim halfvol. Dus voor de toekomst moeten we even kijken of we grotere hoesjes of kleinere telefoons moeten gebruiken. Ook bleven niet alle dataverbindingen tot eind koers in de lucht. Waarschijnlijk door een combinatie van slecht weer en slecht bereik.”
Hoe het systeem verder ontwikkeld wordt, hangt af van de interesse onder bedrijven en ploegen. “We hebben de ploegleiders tijdens het NK geïnformeerd over ons systeem. Een aantal zag de mogelijkheden ervan, maar het is nog de vraag of ze er iets mee willen. Het zou gaaf zijn als we een investeerder of een partner vinden, zodat we RoadPower verder kunnen ontwikkelen.”

Een work in progress dus?
“Eén van de dingen waar we naar kijken is het koppelen van onze live-data aan GPS. Dan kun je eenvoudig de actuele verschillen tussen renners te zien en die op een kaart weergeven. Wie fietst waar? Hoever rijden de renners uit elkaar? Hoe hard rijden ze? Veel beter dan het onbetrouwbare systeem dat er nu in gebruik is. Die gegevens kunnen worden gebruikt door de ploegen, maar ook als aanvulling op televisiebeelden.
Voor de kijker is het natuurlijk leuk om te zien hoe vol de persoonlijke batterij van zijn of haar favoriete renner nog is. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook concurrentiegevoelige informatie. Dat is iets om uit te zoeken.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.