Voor veel profrenners is Strava bijna onmisbaar geworden. Voor amateursporters is Strava echter ook niet meer weg te denken. Met een normaal Strava-account kun je al veel aflezen over je prestaties, maar met een premium-account kun je nog gerichter met je ontwikkeling aan de slag.
Sam Oomen liet als belofte al zien uit het juiste hout gesneden te zijn doordat hij op Strava op jonge leeftijd een KOM (King Of the Mountian) reed op de Cauberg. Tevens werd de plek van het ongeval van Steven de Jongh afgelopen jaar mede door Strava achterhaald en ook meervoudig Tourwinnaar Chris Froome is verknocht aan de analyses van de app.
Tijdens zijn lange Salbutamol-zaak vertelde Froome dat het aan hem knaagde dat hij na een training niet bezig was met zijn gegevens van de trainingsrit, maar met belletjes naar advocaten. De Brit wilde zich niet bezighouden met juridische procedures, maar met de analyse van zijn vorm en hoe zijn concurrenten, teamgenoten en collega’s ervoor stonden op dat moment. Kortom, Strava is van grote waarde in het profpeloton.
Amateurs
Dat is niet enkel voor profs zo, want Strava kan net zo goed voor amateurs en recreanten een zetje in de rug zijn. Wielrenner Arne Peters vertelde onlangs tegen de KNWU dat het kijken op Strava hem regelmatig een stimulans geeft. Als hij het aantal kilometers van zijn teamgenoten omhoog ziet schieten, dan geeft dat hem extra motivatie als hij een keer niet zo’n zin heeft om te trainen. Een gratis account is genoeg om die motivatie hoog te houden, maar wie gericht wil trainen en beter wil worden, doet er goed aan om een premium-account aan te schaffen.
Het premium-account is dan ook vooral bedoeld voor mensen die voor iets specifieks trainen. "Wie elke week op zondagochtend een trainingsritje van dertig kilometer maakt, hoeft niet per se premium af te sluiten", zo schrijft men op Projectleven.nl. Wie een specifiek doel voor ogen heeft, zou wel veel baat kunnen hebben bij de analyses van Strava-premium.
Wil je de Redoute bedwingen in de Ardennen, de Alpe d’Huez op respectabel niveau omhoog klauteren of in Vlaanderen de blits maken met je goede vorm, dan is Strava-premium ideaal als virtuele coach. We behandelen een aantal functies van Strava-premium die jou beter kan maken.
Tom Dumoulin
Ten eerste kun je met Strava-premium je hartslagzones analyseren. Strava heeft dat door middel van het concept TRIMP opgedeeld in vijf zones: duurvermogen, intensief duurvermogen, tempo, drempel en anaeroob. Dat betekent dat je zuurstof niet meer omzet in energie en dus over je max gaat. Je kunt per rit analyseren in welke zone je voornamelijk hebt getraind die dag en hoe lang je die hartslag kunt volhouden. Zo kun je de trainingen beter indelen. Wie graag een relatief rustig ritje wil maken, zal onder een bepaalde hartslag moeten blijven.
"Een goed middel om de intrinsieke motivatie te stimuleren is het opstellen van realistische doelen."
Naast trainen op hartslag is trainen op vermogen een bekende manier van vorming van de atleet. In een aflevering van Bureau Sport vertelde Tom Dumoulin eens hoe hij zich opwarmt voor een individuele tijdrit. De Girowinnaar van 2017 begint een tijdlang met 200 watt, vervolgens gaat hij binnen zes minuten van 250 watt naar 500 watt en die vijfhonderd watt dient hij dan een minuut lang vol te houden. Met je vermogensmeter gekoppeld aan Strava kun je dus nagaan of je enigszins in de buurt kunt blijven van de Limburger. Mocht je zonder vermogensmeter fietsen, dan maakt Strava een inschatting van de energie die je uitoefent op je pedalen.
Het vermogen dat je levert tijdens een trainingsritje wordt op Strava-premium omgezet in verschillende zones. Daarmee kun je je gemiddelde vermogen van de training nagaan, maar ook analyseren hoe lang je een bepaalde zone kunt volhouden. Een ideale manier om je ontwikkeling te staven en beter te worden in de aanloop naar jouw grote doel.
FTP
Intrinsieke motivatie is een veelgehoorde term in de sportpsychologie. Het betekent dat de motivatie uit jezelf moet komen. Een goed middel om die intrinsieke motivatie te stimuleren is het opstellen van realistische doelen. Ook daarop kun je handig inspelen met Strava-premium. Die doelen verschillen van vijf keer per week fietsen tot een bepaald vermogen halen op segment X binnen een bepaalde periode.
Wie een specifiek doel nastreeft zou er goed aan doen eens in de zoveel tijd na te gaan of er verbetering in zijn prestaties zit. In de wirwar aan cijfers is het handig om een meetpunt te hebben die jouw ontwikkeling kan beoordelen. Een goed meetpunt is wat dat betreft de FTP (Functional Treshold Power). Deze functie meet je gemiddelde maximale vermogen dat je veertig minuten tot een uur lang vol kunt houden.
Overigens betekent dat niet dat je een uur lang moet testen, want je FTP kun je in verschillende tijdspannen berekenen: 3 minuten, 5 minuten, 10 minuten, 20 minuten en een uur. Hoe langer je bezig bent, hoe nauwkeuriger de cijfers, maar hoe moet je zo’n test idealiter aanpakken? Een goede warming-up is gewenst, maar nog belangrijker: kies een vlak parcours waar je door kunt rijden en doe de test altijd in dezelfde omstandigheden. Maak er geen sprint van, want je moet de inspanning kunnen volhouden. Wie de FTP-test regelmatig herhaalt, kan nagaan of er verbetering in zijn prestaties zit en of hij in staat is om de Redoute, Alpe d’Huez of Koppenberg in een deftig tempo op te rijden.
"Je kunt per rit analyseren in welke hartslagzone je voornamelijk hebt getraind die dag en hoe lang je die hartslag kunt volhouden."
3 pakketten
Sinds vorig jaar kun je Strava-premium in drie pakketten afsluiten: training, veiligheid en analyse. Het trainingspakket bevat bijvoorbeeld het opstellen van doelen, het maken van schema’s en een race-analyse. Het analyse-pakket gaat iets verder en richt zich meer op de impact van de training op je conditie, dankzij onder meer metingen van verschillende sensoren. Het pakket veiligheid zegt het al: je kunt je activiteit gericht inplannen en er voor zorgen dat jouw contacten altijd weten waar je rijdt. Ze krijgen een melding mocht je hulp nodig hebben. Uiteraard is het ook mogelijk om de drie pakketten te combineren.