De KNWU heeft afgelopen dinsdag een bijeenkomst belegd met vertegenwoordigers van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de Politie. Tijdens het overleg is er gesproken over de inzet van motoragenten bij wielerwedstrijden in het algemeen en de pilot rondom de inzet van burgermotards in het bijzonder.
Eind maart van dit jaar werd bekend dat de Nationale Politie abrupt besloot om minder motoragenten in te zetten bij wielerwedstrijden, waardoor de wedstrijdkalender 2023 op de tocht kwam te staan. Naar aanleiding van onze brandbrief heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport toegezegd dat de politie er alles aan zal doen om - zover dat past binnen de huidige capaciteit - de wielerwedstrijden die voor 2023 op de kalender staan zoveel mogelijk door te laten gaan.
Tijdens dit overleg is afgesproken dat de KNWU zorgt voor de organisatie van twee pilots in 2023 met burgermotards bij wielerwedstrijden. Tijdens één pilot zal er sprake zijn van inzet van burgermotards bij een omloop, waarbij zijwegen op het parcours zijn afgezet met hekken en een verkeersregelaar en er geen motoragenten aanwezig zijn. Bij de tweede pilot is er sprake van inzet van burgermotards bij een wielerwedstrijd, waarbij ook motoragenten aanwezig zijn.
De pilots worden geëvalueerd door een externe onafhankelijke deskundige op het gebied van verkeersveiligheid. Deze evaluatie wordt gedeeld met de KNWU, betrokken ministeries, de politie en woordvoerders Sport van de Tweede Kamerfracties. De pilot zal in overleg worden bekostigd door de Rijksoverheid.
Via de onderstaande button is de brief te lezen die vandaag is verstuurd naar de woordvoerders Sport van Tweede Kamerfracties naar aanleiding van het overleg.