Nieuws

Mogelijk toch vier wielerkoersen met politiebegeleiding in 2025, duidelijkheid voor alle andere wedstrijden

15 januari 2025

De politie onderzoekt de mogelijkheid om in 2025 toch vier wielerkoersen te begeleiden met motoragenten. De politie heeft in dit jaar beperkte mogelijkheden vanwege extra trainingen en inzet voor de NAVO-top eind juni in Den Haag.

De KNWU heeft regelmatig overleg met de politie, en dit contact is de afgelopen maanden geïntensiveerd vanwege recente ontwikkelingen. Dit omdat Nederland op 24 en 25 juni 2025 gastheer is van de NAVO-top en vanwege de aanzienlijke politie-inzet die voor dit evenement vereist is, er tijdelijk minder capaciteit beschikbaar zal zijn voor andere activiteiten, zoals de begeleiding van wielerevenementen.

Eind november heeft de politie aangekondigd dat er voor 2025 vrijwel geen politiecapaciteit in de vorm van motoragenten beschikbaar zal zijn. Bovendien kon er voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 geen enkele toezegging worden gedaan.

Op 6 januari 2025 heeft de KNWU opnieuw overleg gevoerd met de politie om te onderzoeken welke duidelijkheid er inmiddels kan worden geboden. Dit gesprek was eerder niet mogelijk omdat de politie eerst een volledig overzicht van de planning rondom de NAVO-top moest krijgen. Tijdens dit gesprek heeft de KNWU nogmaals benadrukt dat de huidige situatie ernstige impact heeft op de wielerkalender van 2025 en de politie wederom aangespoord om alle mogelijkheden aan te wenden met betrekking tot de inzet van politiemotoragenten voor wielerkoersen in 2025.

De politie heeft inmiddels de haalbaarheid voor wielerkoersen in 2025 onderzocht en kenbaar gemaakt dat ze alsnog voor vier wielerkoersen eventueel kansen zien om deze te begeleiden. Dit betreft de Amstel Gold Race (zowel voor mannen als vrouwen), Olympia’s Tour, de (Nederlandse etappe(s) van de) Renewi Tour en de Simac Ladies Tour. Het is belangrijk te benadrukken dat het aantal politiemotoragenten dat eventueel kan worden ingezet bij deze wielerkoersen lager zal zijn dan de aantallen van voorgaande jaren. Het merendeel van de wielerwedstrijden in 2025 zal dus definitief zonder politiebegeleiding moeten plaatsvinden.

Directeur-bestuurder Maurice Leeser van de KNWU zegt hierover: “De afgelopen maanden hebben we intensieve en constructieve gesprekken gevoerd met de politie. Ondanks de uitdagingen van de NAVO-top en de aanzienlijke schaarste in politie-inzet, hebben we ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk politiemotoragenten beschikbaar te krijgen voor de wielerkoersen. Hoewel ik had gehoopt op een grotere inzet, besef ik ook dat we geen ijzer met handen kunnen breken. Dit komt doordat de politie niet over voldoende capaciteit beschikt en de wedstrijden te dicht op de inzet rondom de NAVO-top zijn gepland. De KNWU blijft in dialoog met de politie over de inzet van politiemotoragenten voor 2025, 2026 en de verder.”

Manager Wedstrijdsport Joost van Wijngaarden van de KNWU vult aan: “We blijven de organisatoren van wielerkoersen ondersteunen bij hun uitdagingen om hun wedstrijden door te laten gaan. Voor vier koersen is er daarbij nog hoop op politie-inzet. Voor alle andere wedstrijden is het voor nu duidelijk dat het dit jaar zonder politie-inzet zal moeten. We zien mogelijkheden om dat in alle gevallen alsnog tot een mooie wedstrijd te laten leiden. Zo hebben veel organisatoren hun plan voor 2025 inmiddels ingericht op omlopen met inzet van motorbegeleidingsteams. De politie is blij dat de KNWU het heft in eigen hand heeft genomen ten aanzien van alternatieve methoden voor politiebegeleiding en dat er voortvarend wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. Ongeacht de uitkomsten van de verdere besprekingen met de politie en daaruit volgende politie-inzet, is het duidelijk dat de inzet van deze motorbegeleidingsteams in 2025 en de jaren daarna van essentieel belang zal zijn voor de begeleiding van wielerkoersen.”

Achtergrondinformatie

De wielerkalender en de organisatie van wielerkoersen en -evenementen in Nederland staan al enkele jaren onder druk. Een belangrijke oorzaak hiervan is de beperkte beschikbaarheid van (specialistische) motoragenten, die een cruciale rol spelen in het waarborgen van de veiligheid en orde tijdens wielerwedstrijden op de openbare weg.

De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) heeft in samenwerking met de politie al sinds 2018 aanpassingen doorgevoerd in de wedstrijdkalender. Hierdoor is het aantal wedstrijden dat een beroep doet op politiebegeleiding aanzienlijk verminderd. Ook zijn en worden er meer wielerwedstrijden omgevormd tot 'omlopen', waarbij het parcours volledig is afgesloten.

Daarnaast werkt de KNWU al geruime tijd aan een kader om meer burgermotorverkeersregelaars in te zetten, ter compensatie van de afgenomen inzet van motoragenten bij wielerkoersen.

In 2023 is er een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotoragenten kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Antea Group, in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat, de politie en de KNWU, en werd afgerond in september 2024. De uitkomsten van dit onderzoek zijn eind november 2024 gedeeld met de Tweede Kamer.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van de druk op politiemotoragenten, mits er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten onder andere een adequate opleiding, het gebruik van communicatiemiddelen en een duidelijke herkenbaarheid. Op basis van deze bevindingen zal de KNWU zich inzetten voor de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. In deze richtlijn wordt uiteengezet op welke wijze burgermotorverkeersregelaars moeten worden ingezet, aan welke opleidingseisen zij moeten voldoen en welke competenties zij dienen te bezitten. Op aandringen van de Tweede Kamer zijn er financiële middelen vrijgemaakt op de begroting van het ministerie van VWS voor de ontwikkeling van deze richtlijn.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.