Nieuws

Nieuwe opzet topcompetitie Strandrace 2023-2024

5 september 2023

Het nieuwe strandrace-seizoen komt eraan, en dat betekent dat ook de topcompetitie bijna van start gaat. Voor het komende seizoen telt de nieuw opgezette topcompetitie strandrace zeven wedstrijden. De minimale afstand in voor elke wedstrijd in de topcompetitie is 50 kilometer, verdeeld over twee of drie rondes. Met uitzondering van de strandraces in Noordwijk, Scheveningen en Renesse komen alle strandraces die onderdeel vormen van de topcompetitie terug in de nieuwe opzet.

Vernieuwde opzet topcompetitie

Omdat de minimale afstand van de wedstrijden is vastgesteld op 50 kilometer verdeeld over twee of drie rondes, zullen sommige races (waaronder Katwijk en Texel) een vernieuwd en verlengd parcours hebben. Rockanje, dat ook een verlengd parcours heeft, vormt de finale van de competitie. Over de zeven wedstrijden in de topcompetitie strandrace wordt één schrapresultaat gehanteerd. Er wordt nog gekeken of een achtste wedstrijd als try-out vergund kan worden. Dit zou dan een inhaalwedstrijd worden, omdat er bij acht wedstrijden twee schrapresultaten gehanteerd worden.

Komend seizoen zal er gestart worden in 3 startvakken: een wedstrijdvak voor de wedstrijdlicenties die strijden voor het klassement van de topcompetitie, een startvak met de startlicenties die wel onderlinge strijd willen leveren maar niet deelnemen aan de topcompetitie, en een startvak voor de recreanten die de halve afstand van het parcours afleggen. Voor de recreanten geldt dat als ze binnen de gestelde tijdslimiet de finish passeren evengoed nog de keus krijgen om de gehele wedstrijdafstand te rijden. De startvakken zijn gemengd: er zijn dus geen aparte startvakken voor dames en heren.

Er is voor de organisatoren geen opgelegd schema meer voor het prijzengeld per evenement. Het inschrijfgeld is hierdoor gehalveerd. Voor wedstrijdlicenties wordt aan het begin van het seizoen een herbruikbaar stuurbordje uitgegeven voor de gehele topcompetitie. Het totale inschrijfgeld voor de gehele competitie komt daardoor voor deelnemers met een wedstrijdlicentie op €75,-. Startlicenties en recreanten schrijven per wedstrijd in en ontvangen een eenmalig bruikbaar stuurbordje voor €20,- per wedstrijd.

Terug naar vier leiderstruien

Tijdens de topcompetitie zijn leiderstruien voor vier klassementen te veroveren: het genderneutrale en leeftijdsonhankelijke klassement, het damesklassement, het jongerenklassement (t/m 25 jaar) en het mastersklassement (vanaf 45 jaar). De klassering pas definitief na de laatste wedstrijd in Rockanje. Voor renners in meerdere klassementen wordt het hoogste prijzengeld bepaald en betaald, niet betaalde klasseringen in het algemeen klassement schuiven dan automatisch een klassering door. BAM is dit seizoen hoofdsponsor in de topcompetitie voor het prijzengeld van de eindklassementen.

De kalenders van de strandracecompetities van België en Nederland zijn dit jaar voor het eerst zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. Dat betekent dat renners vanuit Nederland dus ook in de meeste wedstrijden in België kunnen meestrijden en andersom. Wederzijdse deelname aan het NK of BK is echter niet wenselijk. Het NK zal komend seizoen op de voorlaatste wedstrijd van de topcompetitie in Renesse zijn. Een parcours dat alles in zich heeft en absoluut NK-waardig is.

Uitzicht op duidelijk reglement

Naast de genderneutrale startvakken, de nieuwe klassementen en de minimale afstand van 50 kilometer per wedstrijd is er uitzicht op een duidelijk reglement over sturen die zijn toegestaan. Afgestemd met de UCI valt strandracen voor de komende jaren nog onder “cycling4all” hetgeen betekent dat MTB-sturen, Racefiets-sturen en Gravelfiets-sturen alle drie zijn toegestaan. Losse stuur-verlengers zoals bar-ends en opzetsturen blijven ten strengste verboden. Let op: hierop wordt gecontroleerd! Sturen met geïntegreerde verlenging uit 1 stuk (onlosmakelijk van het stuur) worden het komend seizoen gedoogd zolang je het stuur in de voorste positie vast kunt pakken zonder dat de onderarmen het stuur raken. In overeenstemming met de regels van de UCI zal er tijdens de wedstrijden op toegezien worden dat de onderarmen het stuur niet raken indien de handen niet de remhendels vasthouden. Het naleven van de regels wordt geëist vanuit veiligheid en professionaliteit in deze discipline.

Kalender 2023-2024

De topcompetitie zal verreden worden op de volgende data:
Zondag 29 oktober - Noordwijk
Zaterdag 11 november - Texel
Zaterdag 18 november - Katwijk
Zondag 10 december - Wijk aan Zee
Zondag 28 januari - Scheveningen
Zondag 4 februari - Renesse, Nederlands Kampioenschap
Zondag 11 februari – Rockanje, finale

Naast de topcompetitie zijn er in Nederland nog vijf losse wedstrijden die geen onderdeel uitmaken van de topcompetitie:
Zaterdag 4 november - Ouddorp
Zaterdag 16 december - Ouddorp
Zaterdag 6 januari - Ouddorp
Zaterdag 13 januari - Egmond – pier – Egmond
Zaterdag 3 februari - Ouddorp

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.