Politieke oplossing voor verminderde politie-inzet wielerwedstrijden eindelijk dichterbij
Dankzij de inzet van Tweede Kamerleden Michiel van Nispen (SP) , Mahir Alkaya (SP) en Rudmer Heerema (VVD) is er in de Tweede Kamer brede steun voor de pilots met verkeersregelaars op burgermotoren in wielerwedstrijden.
Verminderde politie-inzet sinds 2018
De Nationale Politie vermindert de politie-inzet bij wielerwedstrijden op de openbare weg sinds 2018 drastisch. Er dreigen veel belangrijke sportevenementen niet meer in Nederland plaats te kunnen vinden. Zo werd eerder al bekend dat de Simac Ladies Tour en de Benelux Tour (vroegere BinckBank Tour) in gevaar komen doordat de Nationale Politie onvoldoende capaciteit heeft voor de begeleiding door politie-motorrijders. Daarmee komen naast het voortbestaan van deze twee UCI World Tour-koersen ook de plaatselijke omlopen en criteriums in gevaar. De vermindering van politie-inzet heeft inmiddels - ondanks de afgegeven waarschuwingen - grote gevolgen voor de Nederlandse wielersport. En daarmee voor de veiligheid van het reguliere verkeer en de veiligheid van de deelnemers. Uiteindelijk heeft dit ook gevolgen voor het goede topsportklimaat in Nederland.
KNWU pakt verantwoordelijkheid
Al in de zomer van 2019 heeft de werkgroep Veilige Wedstrijden Openbare Weg (VWOW) een zienswijze opgesteld waarbij vrijwilligers op burgermotoren de rol van de politie tijdens wielerwedstrijden gedeeltelijk kunnen overnemen. Aan VWOW nemen deel: KNWU, Atletiekunie, KNMV, Landelijk Platform MVR, Nationale Politie, NOC*NSF, SVNL en VOW. Binnen de werkgroep bestaat de breed gedragen visie dat ‘motards’ de rol van de politie binnen wedstrijden op de openbare weg gedeeltelijk kunnen overnemen. Met een beroepsverkeersregelaar- en specifieke motorfiets-opleiding kunnen verkeersregelaars deels de benodigde handelingen voor het begeleiden van de wedstrijd onder toezicht van de politie uitvoeren. Met de aangenomen motie ligt de bal nu bij het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat.
Politiek gevraagd om oplossing
Met de motie wordt de regering gevraagd een oplossing te vinden voor de problemen die ontstaan zijn door de vermindering van politie-inzet tijdens wielerwedstrijden. Zo kan bijvoorbeeld door een wijziging van de Wegenverkeerswet de inzet van verkeersregelaars op burgermotoren (MVR) mogelijk gemaakt worden en kan hier op korte termijn ervaring mee worden opgedaan door het uitvoeren van een enkele pilots. Zo hoeft het gebrek aan politie-motorondersteuning bij wielerwedstrijden er niet toe te leiden dat wedstrijden geannuleerd worden.
Henk van Beusekom, manager wedstrijdsport bij de KNWU spreekt van een belangrijke stap. “Dit probleem staat bij ons al enkele jaren hoog op de agenda, maar we hebben onderschat hoe taai het politieke proces kan zijn. Gelukkig hebben alle partijen de afgelopen maanden de betrokken ambtenaren en politici kunnen doordringen van de urgentie. Deze aangenomen motie is een niet te onderschatten fase in dat proces. Door het invoeren van pilots komen we dichterbij een oplossing en zetten we een nieuwe stap om de toekomst van wielerwedstrijden op de openbare weg veilig stellen.’’