Nieuws

Toelichting besluit KNWU over niet deelnemen EK BMX Dessel 

27 juni 2022

De KNWU heeft vorige week alle licentiehouders laten weten, te hebben besloten alle deelnemers van vijftien jaar en ouder aan het EK BMX van 9 juli in Dessel af te melden voor dit evenement. De baan voldoet niet aan de eisen die door de internationale bonden gesteld worden om op dit niveau te mogen organiseren. Bondscoach Martijn Jaspers nam de beslissing om geen nationaal team af te vaardigen na een training op de beoogde EK-locatie. De KNWU was daarna van mening dat men ook andere licentiehouders niet aan risico’s mag blootstellen als men van mening is dat de baan niet acceptabel is. 

Bondscoach Martijn Jaspers en BMX-verantwoordelijke van de KNWU Henk van Beusekom leggen uit waarom men tot deze beslissing is gekomen.

Waarom doet Nederland niet met de nationale ploeg mee aan het EK BMX en zijn ook alle andere deelnemers van vijftien jaar en ouder teruggetrokken? 

HvB: ‘’Wij vinden dat deze baan zoals wij hem de afgelopen weken hebben ervaren en opgemeten niet geschikt is voor de huidige BMX-ers van 15 jaar en ouder. Wij zijn van mening dat de BMX-sport zich de afgelopen jaren zodanig heeft ontwikkeld dat diverse banen niet meer geschikt zijn voor de snelheden die de renners tegenwoordig ontwikkelen. Wij hebben dit aangekaart bij de UEC. Het antwoord dat zij daarop terug hebben gestuurd, geeft ons niet het vertrouwen dat de door ons aangegeven problemen zodanig worden opgelost dat de wedstrijden op een veilige manier op een topniveau kunnen worden verreden.’’

Wat zijn de zaken die momenteel niet in orde zijn? 

De zaken die wij hebben aangegeven waren;

  1. Het landingsgebied na de triple-jump aan het einde van het eerste rechte stuk is 6,4 meter breed terwijl de UCI-voorschriften hiervoor 8 meter breedte vragen.
  2. Het midden van de eerste bocht is maar 7 meter breed.
  3. Het 2-de rechte stuk van de challenge verloopt na een sprong in een breedte van 6,4m naar 5,8m vervolgens 4,8m om uiteindelijk op 4 meter breedte te eindigen waar 6 meter gevraagd wordt.
  4. Het 2-de rechte stuk in de pro-sectie verloopt per sprong van 6m naar 4,8m en daarna naar 4,2 meter
  5. De 2-de en 3-de bocht zijn qua breedte prima
  6. Het 3-de en laatste rechts stuk varieert in breedte van 5.45m tot 5,6m waar er 6 meter breedte gevraagd wordt.

Wat was de input van onze verzekeraar bij deze beslissing? 

HvB:‘’Wij hebben onze verzekeringsmaatschappij Interpolis gevraagd in hoeverre wij aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden voor ongevallen tijdens een wedstrijd op een baan in het buitenland. Zij gaven ons te kennen dat wij aansprakelijk gesteld kunnen worden als wij sporters inschrijven voor een evenement waarover wij zelf twijfels hebben bij het veilig kunnen verrijden van de wedstrijd. Dit alles bij elkaar heeft ons doen besluiten om alle renners van 15 jaar en ouder van de deelnemerslijst te halen.’’

Zijn de rijders onder de 15 wel verzekerd tijdens het EK? 

HvB: ‘’Ja. Omdat onze inschatting is dat hun snelheid lager is. Hun verzekering blijft daarom gehandhaafd. We moeten ergens een grens stellen en zijn tot deze leeftijd gekomen, waarmee men nog veilig over de baan kan.’’

Snapt de KNWU de impact van dit besluit?HvB:‘’Wij betreuren dit besluit enorm en weten dat wij hiermee veel sporters en fans verdriet doen. Toch hebben wij gemeend dit besluit te moeten nemen om zo ook een signaal af te geven dat de tijd voorbij is dat we de voorschriften van BMX-accommodaties naast ons neer kunnen leggen of afdoen met de reactie dat er de afgelopen wedstrijden geen grote ongelukken hebben plaatsgevonden of dat men volgens Annex 5 van het UCI BMX Rulebook af mag wijken van de minimum afmetingen zoals beschreven. Uiteraard vinden we het jammer dat de organiserende club in Dessel en de fans hier de gevolgen van moeten dragen.’’

Waarom is deze beslissing niet eerder genomen? 

MJ: ‘’We wisten uit het verleden al dat de baan supersmal was, maar hadden gedacht dat na de toewijzing in 2018 stappen gezet zouden zijn om de baan te verbeteren. In Nederland mag een nationale wedstrijd niet doorgaan als niet voldaan wordt aan de eisen, moeten we dan accepteren dat men zich op een continentaal kampioenschap niet de regels houdt?  Ik wil mijn selectie niet aan dit risico blootstellen, zeker niet op enkele weken voor het wereldkampioenschap. De wisselingen in breedte zijn echt gevaarlijk. Vergelijk het met een snelweg waarbij je bij werkzaamheden van drie naar twee banen smalle teruggaat, maar dan zonder de snelheid aan te passen. Dit is vragen om ongelukken en die verantwoording wil ik niet nemen. De KNWU heeft daarna besloten ook de andere deelnemers terug te trekken, ook na overleg met de verzekeringsmaatschappij. We moeten erop kunnen vertrouwen dat internationale bonden zorgdragen dat hun wedstrijden worden verreden op banen die voldoen aan de eisen.  In het keuringsrapport van 2018 staat dat de baan te smal is, maar daar is niets mee gedaan. Dat wij kwamen om te trainen, geeft aan dat we de intentie hadden om mee te doen. Het is vooral zuur voor alle gedupeerde rijders. Ik vind het heel jammer dat zij niet voor Europese titels kunnen strijden.'’

HvB: ‘’De eerste signalen zijn al enkele weken geleden afgegeven, maar wij kregen aanvankelijk geen antwoord op onze vragen. Nu wil men last minute nog zaken aanpassen, pas nu wij deze beslissing hebben genomen, maar de tijd dringt. Bovendien valt het uiteindelijke besluit over het parcours pas op de vooravond van het evenement. We zullen niet terugkomen op deze beslissing. Het gaat ons technisch gezien niet lukken de inschrijving opnieuw te verrichten.’’

Heeft deze beslissing ook gevolgen voor banen in eigen land? 

HvB:‘’We moeten in de toekomst niet meer wegkijken of commentaar leven vanaf de kant van de baan, maar concreet melden dat er zaken verbeterd moeten worden. Veiligheid is nooit honderd procent te garanderen, maar niet open staan voor verbeteringen is het laatste wat we moeten doen. Veiligheid is een speerpunt in de wielersport in zijn geheel én de BMX. We gaan kijken hoe we de banen niet alleen langs een meetlat kunnen leggen om te kijken of aan alle eisen is voldaan, maar ook gevolgtrekkingen halen uit rapportages. Mogelijk kunnen we alle banen snel opnemen in het Go2sure project. zodat niet alleen de centimeters gaan kloppen op een accommodatie maar ook andere gevaarlijke zaken kunnen worden geregistreerd.’’

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.